...men hemma bäst!

Nu var det inte jättelänge sedan jag var i Luleå. Men jag saknar det. I Skellefteå bor jag, jag har jobb här, familj vänner osv. Men det finns ingen annan stad som kan få mig att känna mig så hemma som Luleå.

För er som inte vet så flyttade jag med mamma, pappa och syskon 1995 till Burträsk från Boden. I Luleå had ejag farmor och farfar, och som jag skrivit i tidigare inlägg så befann jag mig ofta där.

Jag har suttit och letat på bilder på Luleå från 1950-1960 men det var svårare att hitta än jag trodde. Jag får nog göra ett besök på museet.

Men jag visste att jag sklle hitta bilder från Shopping. Köpcentrat som invigdes 1955, en då vacker skapelse av Ralph Erskine. Sök på namnet och ni kommer känna igen det han gjort.

Bilden i färg när en ung dam står med en röd handväska är taget någongång under 50-60. Kan ni se vem denna unga dam är?

En ung Maud Adams i början av sin karriär. Ni vet hon som var med i bondfilm(er)?

Medans jag sitter här och är lite småbitter över att det var så mycket finare och mer stil på Luleå förr och vetskapen om att jag kanske aldrig kommer kunna flytta dit så surfar jag vidare efter bilder från förr. Drömma får man ju :D

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Linda

Åh, vad roligt att se bilder på gamla Luleå! Jag har bott här hela mitt liv, förutom några år i Stockholm och tycker det är tråkigt att Luleå är en sådan ocharmig stad, så mycket finta hus har rivits. Vi gick på stadsvandring under kulturnatten och pratade bl.a. om Shopping och har sett några bilder från förr på byggnaden. Jättefint! :)

Svar: Jag tycker de fleste städer river byggnader numera istället för att renovera. Det förlorar sin charm tyvärr.
himlaretro.blogg.se

2013-10-30 @ 08:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0